10x meer Engagement op Facebook Advertenties met deze simpele Growth Hack (zonder extra kosten)

Ben je een marketeer of ondernemer die constant op zoek is naar nieuwe growth hacks om je Facebook campagnes mee te optimaliseren? Dan ga je genieten van deze blog.

Tegen de tijd dat je klaar bent met het lezen van dit bericht, weet je hoe je 10x + meer engagement (social proof) krijgt op je Facebook advertenties. Én dit zonder extra advertentie uitgaven!

Ingewikkeld? Alles behalve. Binnen een paar minuten heb je deze growth hack geïmplementeerd. Aan het eind van de dag zie je de resultaten al. Wat je mag verwachten? Meer betrokkenheid (likes, reacties, shares) + de bijkomende voordelen daarvan:

  • Nog meer betrokkenheid
  • Hogere CTR
  • Lagere CPM
  • Lagere CPC
  • Hogere CPA en ROAS

Waarom Facebook advertenties met een hoge engagement loont?

Facebook geeft een hogere kwaliteitsscore mee aan ads die een goede engagement hebben. Een hogere kwaliteitsscore betekent dat je minder betaald per weergave. Facebook geeft deze score mee zodat mensen alleen advertenties te zien krijgen die goed bij hun aansluiten.

Uiteraard doet Facebook dit met een reden. Hoe meer dagelijkse Facebook gebruikers.. hoe meer Facebook verdient. Simpelweg omdat ze hierdoor per dag meer advertenties kunnen laten zien. Facebook is er dus bij gebaat dat je terugkomt op hun platform. Én dat doen ze door het interessant te houden voor je.

Genoeg achtergrondinformatie. Let’s dive into the deep.

De 'social stacking method' op Facebook

De standaard Facebook-campagnestructuur ziet er ongeveer zo uit:

De standaard campagne structuur op Facebook

Standaard methode

Je hebt een campagne die is gemaakt voor een specifiek aanbod. Binnen de campagne zijn er tientallen advertentiesets die verschillende doelgroepen targeten met tientallen verschillende advertenties.

Naarmate de campagne vordert en je meer gegevens verzamelt, vind je een advertentie die beter presteert dan elke andere advertentie. Vervolgens maak je opnieuw tientallen advertentiesets. Elke advertentieset bevat dezelfde best presterende advertentie, maar in plaats van slechts één advertentie, hebt je tientallen kopieën van diezelfde advertentie. Absurd, toch?

Deze campagnestructuur zorgt ervoor dat al deze advertenties afzonderlijk van elkaar betrokkenheid krijgen. Een paar likes, reacties of shares … Maar wat als je al die betrokkenheid, oftewel sociaal bewijs, zou kunnen krijgen op één advertentie? Guess what. Dit kan!

We noemen dit “The Social Stacking method“.

Het idee achter de social stacking method is heel eenvoudig – in plaats van dat tientallen advertentiesets naar tientallen exemplaren van dezelfde advertentie verwijzen, verwijzen al je advertentiesets naar één advertentie.

Dit is wat er dan veranderd in de campagnestructuur:

De stapelmethode op Facebook

Hoe te implementeren?

Zoals ik heb beloofd, kost het inzetten hiervan niet meer dan een paar minuten. Deze methode is alleen van toepassing op de newsfeed-plaatsing, zowel op Facebook (desktop en mobiel) als Instagram (alleen mobiel), waar betrokkenheid kan worden gezien in de vorm van reacties, opmerkingen en deelacties.

In de video hieronder laat ik je stap voor stap zien hoe je deze quick-win kan implementeren.

Stappenplan

1. Selecteer de advertentie waarnaar je de andere advertentiesets wilt laten verwijzen (op advertentieniveau van de campagne) en klik op Bewerken.

2. Klik in het gedeelte Advertentievoorbeeld op de knop ‘Voorbeelden delen’ en klik vervolgens op het ‘Facebook-bericht met opmerkingen’. Als je de advertenties op Instagram weergeeft, klikt dan op ‘Instagram Post met opmerkingen’.

3. Bekijk de URL zodra de advertentie is geladen. Kopieer en plak het nummer achter post/. Als je de advertentie op Instagram weergeeft, zie je maar één ID nummer in de url, kopieer en plak deze.

4. In deze stap maak je een nieuwe advertentieset of je dupliceert een bestaande (dupliceren gaat sneller). Breng wijzigingen aan in de advertentieset (doelgroep bijvoorbeeld).

5. Ga naar het advertentieniveau van deze nieuwe advertentieset. Klik op ‘Bewerken’ en vervolgens op ‘Bestaand bericht gebruiken’. Klik op ‘Post-ID’ invoeren en plak het advertentie-ID die je in STAP 3 hebt verkregen. Klik vervolgens op ‘Verzenden’ en publiceer de advertentie.

6. De eenvoudigste manier om meer advertentiesets naar deze advertentie te laten verwijzen, is door de 2e advertentieset die je hebt gemaakt, te dupliceren (omdat er al een bestaand bericht uit de 1e advertentieset wordt gebruikt). Op deze manier kan je binnen enkele minuten meerdere adsets dezelfde advertentie laten vertonen.

You made it!

Happy GIF

Stay tuned

Thx for reading. Vond je het interessant? Vergeet deze blog dan niet te delen met je vakgenoten. Op de hoogte blijven van dit soort slimme growth hacks? Volg mij op LinkedIn.

Sharing is caring

Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op whatsapp

Waarom Online Marketing Held?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie-instellingen

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
Smiley

Welkom terug! Als we je ergens mee kunnen helpen.. Wij staan voor je klaar.

Smiley

Welkom terug! Als we je ergens mee kunnen helpen.. Wij staan voor je klaar.

Meld je aan voor kennis, nieuws en tips #B2B marketing

Spam? No worries. Daar houden wij ook niet van.