Kenmerken van een website gericht op resultaat

Je hebt het vast al een paar keer voorbij zien komen: Online Marketing Held maakt websites gericht op resultaat. In deze blog vertel ik je wat de kenmerken zijn van een website gericht op resultaat. Alle kenmerken zijn voorzien van tools die je meteen in de praktijk kunt brengen.

Een website gericht op resultaat:

  • Heeft een functie
  • Is afgestemd op de doelgroep
  • Houd rekening met de customer journey
  • Legt de focus op conversie
  • Neemt tijd uit handen door middel van automatiseringen
  • Is continu in verbetering
  • Is zichtbaar

Heeft een functie

Cruciaal voor een website gericht op resultaat. Zorg dat je website geen visitekaartje is maar een middel om resultaat mee te boeken. Dit resultaat is voor iedereen verschillend. Of het nu verkopen, informeren of aandacht opwekken betreft: richt je website erop in. Enkele voorbeelden: zorg bij verkopen voor voldoende call-to-action op de juiste plekken. Maak gebruik van storytelling (in de vorm van een video) als je de aandacht van bezoekers wil trekken. Bij storytelling speel je in op emotie, in eerste instantie worden mensen hierdoor veel meer ‘getriggerd’ dan ratio.

Is afgestemd op de doelgroep

Hoe spreek jij je doelgroep/klanten aan? Ben je daarin consistent? De eerste vraag is iets om over na te denken en daarin is er uiteraard geen goed of fout. Echter, Als je een keus voor jezelf hebt gemaakt, ga hier dan consistent mee om. Schrijf voor je ideale klant. Mijn overtuiging: als je met iedereen rekening wil houden, houd je met niemand rekening.

Zorg ervoor dat je kernwaarden en/of onderscheidingsvermogen vaker terugkomen op je website. Creëer daarbij een goede ‘fit’ met je doelgroep. Hebben zij dezelfde kernwaarden of overtuigingen?

Doe jij al aan marketing automation of advertentiecampagnes? Vergeet dan niet je doelgroep te segmenteren voor het maximale resultaat. Enkele B2B voorbeelden waarop je zou kunnen segmenteren: type persona’s (klantprofielen), type marktsegment of op basis van interesses.

Last but not least: houd binnen je doelgroep rekening met verschillende type personen. De ene bezoeker beslist snel en de andere langzaam. De ene bezoeker beslist op basis van feiten en de andere op basis van emotie. Een persoon die snel en emotioneel beslist is waarschijnlijk gevoelig voor aanbiedingen. Een persoon die langzaam en emotioneel beslist, vindt het waarschijnlijk fijn om een testimonial (recensie in de vorm van een video) te zien. Én een persoon die langzaam en feitelijk beslist, kijkt bijvoorbeeld naar het garantiebeleid of de algemene voorwaarden. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Ga eens na hoe jouw website hierop inspeelt. Tip: begin de pagina met content voor de snelle en emotionele beslissers en werk hem verder uit naar beneden voor de langzame en feitelijke beslissers.

Houd rekening met de customer journey

Dit is een onwijs interessant topic dat je dezer dagen veel voorbij hoort komen. Ik heb het geluk dat ik er een training in heb mogen volgen. De customer journey gaat kort gezegd over begrijpen in welke fase je klant zich bevindt, om vervolgens op basis daarvan gerichte acties te doen. (Zie de afbeelding hieronder voor de verschillende fases).

Customer Journey

    Wat is de customer journey van jouw klanten? Bij het uitwerken ervan zul je tot verschillende ‘ahaa’ momentjes komen. Twee belangrijke aspecten wil ik alvast uitlichten: allereerst, probeer niks te verkopen als je klant zich nog in de bewustzijn/overweging fase bevindt. Wat je wel kunt doen in deze fase is je klant overtuigen en bekend maken met je product. Probeer bijvoorbeeld zijn e-mailadres te werven door middel van een goede downloadable bijvoorbeeld. Het tweede aspect wat vaak vergeten wordt: een herhalingsaankoop is sneller gemaakt dan een eerste aankoop. Je doet er daarom goed aan om je diensten of producten te rangschikken volgens een bepaalde hiërarchie. Als een klant product of dienst X afneemt dan kan je later product of dienst Y aanbieden.

Legt de focus op conversie

Voor de meeste ondernemers is resultaat een bepaalde vorm van conversie. Of dit nu een e-mailadres binnenhalen betreft of het verkopen van een dienst: maak het klanten zo gemakkelijk mogelijk. Verschillende vormen van conversie optimalisatie hebben we al besproken. Het volgende klinkt heel logisch maar wordt vaak vergeten: maak opt-in of contactformulieren zo kort mogelijk, zorg ervoor dat bezoekers niet worden afgeleid op de betaalpagina en zorg voor zo min mogelijk ‘kliks’ op weg naar de kassa. Dit zijn voor de bezoeker allemaal redenen om af te haken. Daarnaast, zorg voor voldoende call-to-action op de juiste plekken. Houd je website clean, overzichtelijk en maak slim gebruik van kleuren. Ben jij van plan om een nieuwe website te laten maken? Zorg ervoor dat jij of het web development bureau begint met het maken van goede ‘wireframes’. Dit is een simpel overzicht met lege ‘blokken’ die aangeven hoe de structuur van de website eruit komt te zien. De nadruk moet hier uiteraard liggen op conversie. Een eenvoudig te gebruiken en gratis tool hiervoor is Wireframe.cc.

Neemt tijd uit handen door middel van automatisering

Persoonlijk vind ik automatiseren fantastisch. Alvorens ik de keerzijde vertel, hier eerst de veel gebruikte mogelijkheden. Je website koppelen aan Activecampaign (erg goed e-mailmarketingsysteem voor een betaalbare prijs): met Activecampaign kun je e-mailadressen automatisch toevoegen aan lijsten, deze lijsten zijn ook weer apart te segmenteren. Daarnaast kun je een e-mail of zelfs hele ‘funnels’ sturen als iemand een bepaalde actie heeft uitgevoerd. Wil je liever meteen all-in gaan? Hubspot is het meest geavanceerde CRM-systeem; prijzig maar ontzettend waardevol voor organisaties die het online kanaal serieus nemen.

Voor het maken van koppelingen tussen platformen kan ik Zapier heel sterk aanraden. Echt alles is daarmee mogelijk. Zelf gebruik ik het voornamelijk om een koppelingen te maken tussen de website, social media platformen en Activecampaign. Op het moment dat iemand het opt-in formulier op LinkedIn/Facebook invult dan worden zijn/haar gegevens automatisch verwerkt in Activecampaign.

Automatiseren scheelt ontzettend veel tijd en energie. Het gevaar is alleen dat je je doelgroep niet meer persoonlijk benadert. Zorg er dus voor dat het een combinatie van beiden is. Andere gevaren kunnen opspelen bij de instellingen. Zo vraagt Booking.com waar mijn volgende reis heengaat terwijl ik nog op vakantie moet gaan (dat hadden ze uiteraard kunnen weten want mijn gegevens hebben ze), niet erg klantbewust.

Is continu in verbetering

Een goede website is continu in verbetering. Het leuke hierbij is dat alles te meten is. Als je ‘pixels’ van Google Analytics en Hotjar op al je pagina’s zet dan wordt automatisch alles ‘getracked’. Met Google Analytics kun je vrijwel alles zien. Zelf kijk ik vaak naar het ‘bouncepercentage’, dit geeft aan waar de meeste bezoekers je website verlaten. Als dit de bedank/afrekenpagina betreft dan zal dit geen ramp zijn.

Mocht het een pagina betreffen waarvan je niet kan verklaren waarom bezoekers afhaken, dan is Hotjar dé toolHotjar maakt video-opnames van websitebezoekers, welke jij terug kan kijken. Daarnaast laat Hotjar zien hoe bezoekers door je pagina’s scrollen en waar ze voornamelijk op klikken (zie de afbeelding hieronder).

Hotjar

Last but not least: maak gebruik van Google Optimizer. Met Google Optimizer kun je A/B-splittesten. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld twee verschillende buttons of pagina’s maakt, waarbij de helft van je websitebezoekers A te zien krijgt en de andere helft B. Na een X aantal bezoekers geeft Google Optimizer aan dat de test betrouwbaar genoeg is om te  kunnen concluderen dat button of pagina Y gewonnen heeft. Geweldig hè, online marketing? Google Analytics, Hotjar en Google Optimizer zijn tot op zekere hoogte gratis in gebruik.

Is zichtbaar

In deze blog heb ik het gehad over de kenmerken van een website gericht op resultaat. Uiteraard haal je geen resultaat met een website die geen bezoekers aantrekt. Het is dan ook zaak dat je website zichtbaar is. Online zichtbaar zijn kan in zoekmachines: organisch (SEO) of betaald (SEA). Daarnaast is social media ook een goede manier om online zichtbaar te zijn. Het grote voordeel van het opbouwen van een community is dat je van trouwe klanten ambassadeurs kunt maken. Daarnaast kun je bij deze klantengroep advies inwinnen en je kunt herhalingsaankopen stimuleren.

Contact met Online Marketing Held

Hartstikke leuk dat je deze blog hebt gelezen. Is jouw organisatie op zoek naar een online marketing / web development bureau dat impact kan maken? Dan komen wij graag met je in contact. Pak de telefoon of laat een berichtje achter. Wie weet is het een begin van een mooie samenwerking.

Sharing is caring

Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op whatsapp

Waarom Online Marketing Held?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *