Tips om hoger in Google te komen

Zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO, is een veel besproken term dezer tijd. Terecht, want het is een gratis manier om veel klanten mee te werven. Daarnaast klikt 70% van de Google gebruikers op de organische (niet betaalde) resultaten. Je komt alleen niet zomaar bovenaan in de zoekmachines. Google plaatst de meest relevante en gebruiksvriendelijke pagina’s bovenaan. In deze blog vertel ik je waar je rekening mee moet houden voor een goede SEO strategie.

  1. Sitemap uploaden
  2. Robots.txt
  3. SSL beveiliging
  4. Backlinks
  5. Social media
  6. Laadtijd
  7. Responsive
  8. Pagina titel en zoekwoorden
  9. Titel, URL en meta description
  10. Interne linkstructuur
  11. Broken links en redirects
  12. Afbeeldingen optimaliseren
  13. Duplicate content
  14. Don’t cheat

Sitemap uploaden

Voordat Google je een ranking kan geven moet je wel gevonden kunnen worden. Voor nieuwe pagina’s kan dit enkele weken duren. Dit geldt ook voor wijzigingen die je aanbrengt aan je pagina’s. Dit proces kan je versnellen door een sitemap te uploaden in Google Search Console. WordPress websites kunnen hun sitemap.xml bestand makkelijk verkrijgen met de Yoast SEO plug-in. Wil je controleren welke pagina’s Google heeft geïndexeerd (opgenomen)? Zet je URL in de zoekbalk van Google met daarvoor inurl:.
 

Robots.txt

De robots.txt laat zien welke pagina’s allemaal gecrawled (gezocht) mogen worden door Google. Dit is het proces dat vooraf gaat aan het indexeren (opgenomen worden in de zoekresultaten). Wellicht wil je dat niet alle pagina’s gevonden mogen worden door Google. Pagina’s met weinig toegevoegde waarde werken immers alleen maar averechts op je Google ranking. Hierbij valt te denken aan de algemene voorwaarden, privacybeleid, disclaimer etc. Door wijzigingen aan te brengen in je robots.txt kan je pagina’s uitsluiten.

SSL beveiliging

Een SSL certificaat zorgt ervoor dat je website beveiligd is tegen cybercrime. Tegenwoordig hebben vrijwel alle webshops dit en ook de meeste websites. Google ziet dit dezer dagen als een vereiste. Een SSL certificaat kan je bijna altijd wel kopen bij je hosting provider. Beveiligde websites zijn te herkennen aan https in de URL in plaats van http.

Backlinks

Backlinks vormen samen met de content de belangrijkste factoren waarop Google ranked. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Als je veel relevante, betrouwbare en krachtige backlinks hebt dan stijgt je DA (domein autoriteit), en daarmee stijgt je ranking in Google. Backlinks kan je verkrijgen door content te schrijven waar mensen graag naar verwijzen, door te gastbloggen of door te adverteren op relevante sites met een hoge domein autoriteit. Links ruilen met een andere website herkent Google en werkt minder krachtig. Benieuwd naar hoeveel backlinks jouw website heeft? De MOZ link explorer geeft dit weer. Hier kan je overigens ook je pagina en domein autoriteit zien.

Social media

Social media kan heel erg bijdragen aan je Google ranking. Google meet namelijk hoe vaak iets geliked of gedeeld wordt. Ook de interactie die je aangaat met je doelgroep wordt gemeten. Ik raad je aan om actief te zijn op een paar relevante social media kanalen. Youtube is onderdeel van Google geworden dus dit kan het overwegen waard zijn. Extra bonuspunten krijg je van Google als je ‘Google mijn bedrijf‘ hebt ingesteld. Daarnaast uiteraard ook als je blogs deelt via Google+.

Laadtijd

Je moet willen dat je laadtijd goed is. Niet alleen voor de Google ranking maar ook om het aantal bezoekers dat ‘afhaakt’ bij een pagina die langzaam laadt te verminderen. Ik kan een aantal A4’tjes volschrijven over laadtijd maar in deze blog wil ik het houden bij het aspect dat vaak het meest van invloed is. Comprimeer afbeeldingen met de EWWW Image Optimizer. Afbeeldingen nemen heel veel onnodige ruimte in beslag waardoor je pagina langzamer wordt. Stel kleinere afbeeldingen in op 1000 bij 1000 pixels maximaal. Dit is meer dan genoeg om kwaliteit mee te behouden. Verder; vermijd redirects, inline javascript en css, en teveel plug-ins op je website. Wil jij je laadtijd van je website meten? GTMetrix vind ik persoonlijk de meest veelzijdige tool hiervoor.

Responsive

Responsive wil zeggen; goed leesbaar op mobiel, tablet en desktop. Wederom draait het hierbij om gebruiksvriendelijkheid. Driekwart van het internet vindt plaats op mobiel. Een mooie website die niet goed leesbaar is op mobiel vinden je klanten niet leuk en daarom Google ook niet. Met de mobile friendly test van Google kan je kijken of jouw website mobielvriendelijk is.

Pagina titel en zoekwoorden

Zet het belangrijkste zoekwoord in je pagina titel en geef het een H1 tag mee. Geef kop titels een H2 of H3 tag en zorg ook hier voor de juiste zoekwoorden. Laat zoekwoorden regelmatig terugkomen, bij voorkeur meteen al in de eerste zin van de alinea. Wil je weten wat goede zoekwoorden zijn? Ubersuggest is een heel fijne gratis tool die laat zien wat de omvang van een zoekwoord is en het toont eventuele synoniemen. Wil je inspelen op trends? Google trends toont de ontwikkelingen van bepaalde zoekwoorden over de afgelopen maanden.

Titel, URL en meta description

Zoals je ziet in de afbeelding hieronder heb ik de content voor mijn titel, URL en meta description zelf geschreven. Voor WordPress websites is de Yoast SEO plug-in een fijne tool waarmee je dit kan bewerken. Het is belangrijk dat je de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden vooraan in de titel en URL zet. Zorg ervoor dat de titel en de meta description niet te lang zijn. Als je op wil vallen, raad ik je aan gebruik te maken van emoticons voor in je meta description.
Titel, URL en meta description

Interne linkstructuur

Een interne linkstructuur draagt bij aan de navigatie voor gebruikers. Als je dit goed opzet kent Google je meer waarde toe. Enkele vereiste: link naar belangrijke pagina’s, link naar relevante pagina’s, zorg voor niet teveel interne links, maak gebruik van anker-tags en zorg voor een goede plaats. Niet alleen de gebruikers maar ook Google gaat je website hierdoor beter begrijpen en alle interne linkjes dragen er aan bij dat je website sneller geïndexeerd (opgenomen) wordt door Google.

Broken links en redirects

Broken links krijg je als de URL waar je naartoe linkt niet meer bestaat of is veranderd. Dit draagt niet bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website, daarom heeft het een negatief effect op je ranking in Google. Met deze tool kan je kijken of jouw website broken links heeft.

Wanneer je de URL van een pagina aanpast of wanneer je een pagina verwijderd, dan is het belangrijk om een redirect aan te maken. Als je een pagina verwijderd en je wilt dat deze niet meer in de zoekresultaten wordt opgenomen, dan doe je er goed aan een 410-redirect aan te maken. Zijn er veel andere pagina’s die naar jouw pagina verwijzen, of heb je een hoge positie in Google opgebouwd die je niet verloren wil laten gaan? Dan is een 301-redirect de beste optie. Hiermee worden mensen doorverwezen naar een andere/nieuwe pagina en behoud je je opgebouwde pagina autoriteit. De Yoast SEO plug-in voor WordPress websites helpt je hierbij.

Afbeeldingen optimaliseren

Zoals ik al eerder heb vermeld bij het kopje ‘laadtijd’ nemen afbeeldingen veel ruimte in beslag. EWWW Image Optimizer is een plug-in voor WordPress websites waar je afbeeldingen mee kan comprimeren. Dit zorgt voor een snellere laadtijd, hogere rank in de zoekmachines en het vermindert het bouncepercenage (percentage bezoekers dat niet verder klikt dan één pagina).

Zoekmachines zijn nog niet in staat je afbeeldingen of video’s te kunnen lezen. Het is daarom belangrijk om afbeeldingen en video’s een alt-tag mee te geven. Deze tag beschrijft waar de afbeelding/pagina overgaat. Hiermee kan je ook gevonden worden in Google afbeeldingen.

Duplicate content

Nagenoeg twee dezelfde pagina’s met een verschillende URL ziet Google als duplicate content. Dit kan voorkomen als je naast je standaard website ook een aparte mobiele website hebt. Of wanneer je een pagina via meerdere menu’s kunt bereiken. Dit wil je voorkomen omdat Google dan niet weet welke pagina het origineel is. Het gevolg is dat Google de toegekende waarde over beide pagina’s verdeelt en hierdoor kom je minder hoog in de zoekresultaten terecht.
 

Don’t cheat

Enkele jaren geleden werkte dit nog. Bedrijven kochten massaal backlinks in op irrelevante websites en zoekwoorden werden overmatig gebruikt. Deze trucjes werken niet meer. Google heeft door de jaren heen het algoritme fors verbeterd. Met de introductie van Google Penguin, Panda en Hummingbird is het tijdperk van cheaten voorbij. Sterker nog, bij meerdere penalty’s neemt Google je niet meer op in de zoekresultaten.

Contact

Hartstikke leuk dat je deze blog hebt gelezen. Neem ook eens een kijkje bij een van de andere blogs. Wil jij up-to-date blijven over ontwikkelingen omtrent online marketing, web development, klantgerichtheid en ondernemerschap? Laat dan hieronder je naam en e-mailadres achter. Ben jij benieuwd naar wat zoekmachine optimalisatie (SEO) voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag onze gratis SEO check aan of neem contact op

Ontvang de OMH blog in je inbox

Waardevol en direct toepasbaar

Sharing is caring

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *