Kenmerken van een website gericht op resultaat

Je hebt het vast al een paar keer voorbij zien komen: Online Marketing Held maakt websites gericht op resultaat. In deze blog vertel ik je wat de kenmerken zijn van een website gericht op resultaat. Alle kenmerken zijn voorzien van tools die je meteen in de praktijk kunt brengen.

Een website gericht op resultaat:

  • Heeft een functie
  • Is afgestemd op de doelgroep
  • Houd rekening met de customer journey
  • Legt de focus op conversie
  • Neemt tijd uit handen door middel van automatiseringen
  • Is continu in verbetering
  • Is zichtbaar

Heeft een functie

Cruciaal voor een website gericht op resultaat. Zorg dat je website geen visitekaartje is maar een middel om resultaat mee te boeken. Dit resultaat is voor iedereen verschillend. Of het nu verkopen, informeren of aandacht opwekken betreft: richt je website erop in. Enkele voorbeelden: zorg bij verkopen voor voldoende call-to-action op de juiste plekken. Maak gebruik van storytelling (in de vorm van een video) als je de aandacht van bezoekers wil trekken. Bij storytelling speel je in op emotie, dit triggert mensen veel meer dan dat je meteen op het ratio inspeelt.

Is afgestemd op de doelgroep

Hoe spreek jij je doelgroep/klanten aan? Ben je daarin consistent? De eerste vraag is iets om over na te denken en daarin is uiteraard geen goed of fout. Echter, Als je een keus voor jezelf hebt gemaakt, ga hier dan consistent mee om. Schrijf voor je ideale klant. Mijn overtuiging: als je met iedereen rekening wil houden, houd je met niemand rekening.

Zorg ervoor dat je kernwaarden en/of onderscheidingsvermogen vaker terugkomen op je website. Creëer daarbij een goede ‘fit’ met je doelgroep. Hebben zij dezelfde kernwaarden of overtuigingen?

Doe jij al aan e-mailmarketing of advertentiecampagnes? Vergeet dan niet je doelgroep te segmenteren voor het maximale resultaat. Een simpel voorbeeld: als je uit eerdere bestellingen de maat van je klant weet, stuur hem/haar dan geen e-mails of advertenties als deze maat is uitverkocht.

Last but not least: houd binnen je doelgroep rekening met verschillende type personen. De ene bezoeker beslist snel en de andere langzaam. De ene bezoeker beslist op basis van feiten en de andere op basis van emotie. Een persoon die snel en emotioneel beslist is waarschijnlijk gevoelig voor aanbiedingen. Een persoon die langzaam en emotioneel beslist, vindt het waarschijnlijk fijn om een testimonial (recensie in de vorm van een video) te zien. Én een persoon die langzaam en feitelijk beslist, kijkt bijvoorbeeld naar het garantiebeleid of de algemene voorwaarden. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Ga eens na hoe jouw website hierop inspeelt. Tip: begin de pagina met content voor de snelle en emotionele beslissers en werk hem verder uit voor de langzame en feitelijke beslissers.

Houd rekening met de customer journey

Dit is een onwijs interessant topic dat je dezer dagen veel voorbij hoort komen. Ik heb het geluk dat ik er momenteel een training in aan het volgen ben. De customer journey gaat kortgezegd over begrijpen in welke fase je klant zich bevindt, om vervolgens op basis daarvan gerichte acties te doen. (Zie de afbeelding hieronder voor de verschillende fases).

Customer Journey

    Wat is de customer journey van jouw klanten? Bij het uitwerken ervan zul je tot verschillende ‘ahaa’ momentjes komen. Twee belangrijke aspecten wil ik alvast uitlichten: allereerst, probeer niks te verkopen als je klant zich nog in de bewustzijn/overweging fase bevindt. Wat je wel kunt doen in deze fase is je klant overtuigen en bekend maken met je product. Probeer bijvoorbeeld zijn e-mailadres te werven door middel van een goede weggever. Het tweede aspect wat vaak vergeten wordt: een herhalingsaankoop is sneller gemaakt dan een eerste aankoop. Je doet er daarom goed aan om je diensten of producten te rangschikken volgens een bepaalde hiërarchie. Als een klant product of dienst X afneemt dan kan je later product of dienst Y aanbieden.

Legt de focus op conversie

Voor de meeste ondernemers is resultaat een bepaalde vorm van conversie. Of dit nu een e-mailadres binnenhalen betreft of het verkopen van een product: maak het klanten zo gemakkelijk mogelijk. Verschillende vormen van conversie verhoging hebben we al besproken. Het volgende klinkt heel logisch maar wordt vaak vergeten: maak opt-in of contactformulieren zo kort mogelijk, zorg ervoor dat bezoekers niet worden afgeleid op de betaalpagina en zorg voor zo min mogelijk ‘kliks’ op weg naar de kassa. Dit zijn voor de bezoeker allemaal redenen om af te haken. Daarnaast, zorg voor voldoende call-to-action op de juiste plekken. Houd je website clean, overzichtelijk en maak slim gebruik van kleuren.

Neemt tijd uit handen door middel van automatisering

Persoonlijk vind ik automatiseren fantastisch. Alvorens ik de keerzijde vertel, hier eerst de veel gebruikte mogelijkheden. Je website koppelen aan Activecampaign (het beste e-mailmarketing systeem en zeer betaalbaar): met Activecampaign kun je e-mailadressen automatisch toevoegen aan lijsten, deze lijsten zijn ook weer apart te segmenteren. Daarnaast kun je een e-mail of zelfs hele ‘funnels’ sturen als iemand een bepaalde actie heeft uitgevoerd.

Ik heb mijn boekhouding geautomatiseerd met Moneybird. Moneybird integreert met veel systemen (denk aan: Woocommerce en verschillende banken). Het kost even wat tijd maar daarna heb je geen omkijken meer naar het facturatieproces. Ook de kwartaalaangifte is nu een fluitje van een cent.

Ben jij veel tijd kwijt aan het maken van afspraken? Ook dit is eenvoudig te automatiseren met verschillende WordPress plug-ins. Nadat je je agenda en e-mail hebt gekoppeld, kunnen klanten voortaan zelf afspraken inplannen.

Wist je dat je je social media berichten ook kunt automatiseren? De gratis versie van Hootsuite is goed te gebruiken. Ik gebruik deze app zelf voor mijn Facebook en Instagram pagina. Je kunt tot weken vooruit plannen en de tijd van publicatie zelf bepalen.

Automatiseren scheelt ontzettend veel tijd en energie. Het gevaar is alleen dat je je doelgroep niet meer persoonlijk benadert. Zorg er dus voor dat het een combinatie van beiden is. Andere gevaren kunnen opspelen bij de instellingen. Zo vraagt Booking.com waar mijn volgende reis heengaat terwijl ik nog op vakantie moet gaan (dat hadden ze uiteraard kunnen weten want mijn gegevens hebben ze), niet erg klantbewust.

Is continu in verbetering

Een goede website is continu in verbetering. Het leuke hierbij is dat alles te meten is. Als je ‘pixels’ van Google Analytics en Hotjar op al je pagina’s zet dan wordt automatisch alles ‘getracked’. Met Google Anlytics kun je vrijwel alles zien. Zelf kijk ik vaak naar het ‘bouncepercentage’, dit geeft aan waar de meeste bezoekers je website verlaten. Als dit de bedank/afrekenpagina betreft dan zal dit geen ramp zijn.

Mocht het een pagina betreffen waarvan je niet kan verklaren waarom bezoekers afhaken, dan is Hotjar dé toolHotjar maakt video-opnames van websitebezoekers, welke jij terug kan kijken. Daarnaast laat Hotjar zien hoe bezoekers door je pagina’s scrollen en waar ze voornamelijk op klikken (zie de afbeelding hieronder).

Hotjar

Last but not least: maak gebruik van Google Optimizer. Met Google Optimizer kun je A/B-splittesten. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld twee verschillende buttons of pagina’s maakt, waarbij de helft van je websitebezoekers A te zien krijgt en de andere helft B. Na een X aantal bezoekers geeft Google Optimizer aan dat de test betrouwbaar genoeg is om te  kunnen concluderen dat button of pagina Y gewonnen heeft. Geweldig hè, online marketing? Google Anlytics, Hotjar en Google Optimizer zijn zeer uitgebreid gratis te gebruiken.

Is zichtbaar

In deze blog heb ik het gehad over de kenmerken van een website gericht op resultaat. Uiteraard haal je geen resultaat met een website die geen bezoekers trekt. Het is dan ook zaak dat je website zichtbaar is. Online zichtbaar zijn kan in zoekmachines: organisch (SEO) of betaald (SEA). Daarnaast is social media ook een goede manier om online zichtbaar te zijn. Het grote voordeel van het opbouwen van een community is dat je van trouwe klanten ambassadeurs kunt maken. Daarnaast kun je bij deze klantengroep advies inwinnen en je kunt herhalingsaankopen stimuleren. In mijn volgende blogs ga ik verder in op online zichtbaarheid. Vooralsnog hoop ik dat je met deze tips nieuwe inspiratie hebt gekregen. Vergeet niet: je website is de motor van het geheel, zorg dat die draait als een tierelier.

Contact

Hartstikke leuk dat je deze blog hebt gelezen. Neem ook eens een kijkje bij een van de andere blogs. Wil jij up-to-date blijven over ontwikkelingen omtrent online marketing, web development, klantgerichtheid en ondernemerschap? Laat dan hieronder je naam en e-mailadres achter. Wil jij dat Online Marketing Held een website gericht op resultaat voor jou maakt? Neem gerust vrijblijvend contact op.

Ontvang de OMH blog in je inbox

Waardevol en direct toepasbaar

Sharing is caring

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *